Evita IV fikses i hekken
I løpet av høsten har det skjedd en skade på Evita IV. En sannsynlig skadeårsak er at noe har revet opp belgen som skal beskytte universal leddet mellom motor og gear. En videre konsekvens er at lagrene i drevskjoldet har blitt defekte. Det igjen har resultert i vibrasjon. Vibrasjonen har medført at svinghjulkåpa har knekt av.
En annen teori er at lagrene i mellomstykket mellom universalledd og motor har blitt defekt, noe som har skapt vibrasjon. Vibrasjonen har medført at svinghjulskåpa utvendig har knekt av. Belgen utvendig er fast i svinghjulskåpa. Når denne ble knekt ble også belegen slitt sund og vann trenger inn i svinghjulshuset og skader starter.
Skadens alvorlighet ble oppdaget 16.10.16 ved at vannalarmen ble utløst. Så mye som 10 l/min kom inn og drenshullene i svinghjulskåpa innvendig måtte blokkeres med treplugger. Før det kunne jeg konstatere vibrasjon fra fremdriftsanlegget. Så skaden har nok startet noen uker før det da jeg oppdaga vanninntrengning som jeg delvis kunne lokalisere til eksosbendene, men denne var nok ubetydelig, registrert i ettertid.
17.10.16 gikk jeg Evita med reduseret fart til Havøysund. Jeg måtte fjerne trepluggene under fart for ikke å skape trykk i svinghjulshuset. Ingen lekkasje under fart, noe som jo er normalt da gearet vil være over vann over 10-11 kn.
21.11.16 var jeg å henta Evita fra verksted.
Å fikse skaden har tatt tid. Flere grunner til det og vil nevne 12 dager behandling hos forsikringsselskap, flere dager med kapasitet mangel hos verksted og noen dager med å vente på nye deler.
En fritidsbåt skal ikke akkurat ta prioritet fra yrkesbåter, må vite Helt greit det.
Bildet nedenfor viser svinghjulskåpa og der bruddet i denne skjedde:
Den største «sirkelen» er skrudd over svinghjulet. Den mellomste står utvendig. I mellom disse finnes lager og tetteringer. Den minste, som ligger på gulvet, er den delen som belegen er festet i og en kan se bruddstedet på den mellomste sirkelen.
Nedenfor vises universalleddet:
Det har også fått noe juling ved at del av svinghjulskåpa har rotert rundt denne. Delen er skiftet.
I tillegg er følgende skiftet:
Nye eksosbend. I forhold til de gamle så har de nye innlagt anode som skal hindre tæring. De gamle var mye tært.
Nye drevløftere. Disse har stått på i 9 år og var også mye tært.
Nye hydraulikk slanger til drevløftere. Disse var morken og på tur til å ryke da indre beskyttelse var synlig.
Ny startmotor BB side. Denne ville etterhvert ha blitt skadet pga kontakt med sjøvann.
For å få plass til nye eksosbend måtte deler av langsgående motorfester i skrog slipes vekk, uten at dette har hatt noen konsekvens for styrken i dette i.flg konstruktør av Nord West 420.
Bilder av alle deler som er utskiftet med div slanger etc.
En «nyfrisert» Evita i hekken mao.