Slippsetting juni 2016
Så var det dags for litt service igjen. Ja, faktisk bare service. Ingen feil som skal rettes. Det meste har fungert prikkfritt det siste året.
Gikk fra Hasvik 14.6. kl 0815 og ankom Havøysund kl 1125. Distanse 61 NM og snittfarta var 19 kn. Årsaken til det var NØ laber bris i baugen fra Vattenholmen til Havøysund. Etter Mylingen ble kursen lagt litt med østlig mot Revsbotn. Litt lengre distanse, men betydelig roligere.
Opptaket gikk radig ift de gamle slippvognene. Etter 15 minutter var Evita løfta opp av havet og over bukkene. Litt mikkmakk med justering av disse, men du verden for en forandring.
Fredag ettermiddag er det meste gjort. Da har motorene fått sin service, drevene har være nede og belger skiftet, skrog polert, bunnsmurt, anoder skiftet(relativt lite tæring på disse ift tidligere år).
Oljen i SB drev var en liten tanke grå. Drevet ble trykktestet og vakum testet, men det kunne ikke detekteres noen lekkasje.
En dyktig mekaniker begynte å prate om at han ikke likte utseende på skrog gjennomføringer i messing. Han hadde følgende kloke ord: «Hvis en er usikker, så må en bli sikker»! Vel, besluttinga var ikke vanskelig å ta. Samtlige 3 i motorrom ble skiftet ut. En av dem gikk faktisk av ved at han tok å røska i den med handa.
Lørdag morgen kl 0900 er det utsetting. Eva kjører hjem og jeg drar sjøveien via Hammerfest for litt dieselfylling mm.
————–
Nåja, en skal ikke planlegge for mye kan det virke som; alt virka tilsynelatende ok ut ved start av motorene og sjekk av nye bunngjennomføringer. Da var det bare å rydde litt, vaske kopper og hive tampan. I Havøysundet aktiverer jeg autopiloten, men ingenting skjer. Kort fortalt; det viser seg at en wire ikke er satt fast utvendig på drevet, så Evita må opp igjen en snartur.